اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد مترو مشهد روز شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است
سرخط خبرها

شیوع دزدی دریچه‌های آب و فاضلاب شهری در مشهد | از ابتدای امسال ۵۳ دریچه به ارزش ۱۳۲ میلیون تومان سرقت شده است

  • کد خبر: ۱۸۰۴۳۹
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
شیوع دزدی دریچه‌های آب و فاضلاب شهری در مشهد | از ابتدای امسال ۵۳ دریچه به ارزش ۱۳۲ میلیون تومان سرقت شده است

به گزارش شهرآرانیوز سرباز وظیفه است، طبق روال هر روز صبح زود آماده می‌شود تا به محل خدمت برود. از خانه خارج شده و راهی یگان خدمتی خود می‌شود. هوا گرگ‌و‌میش است و سرباز سوار بر موتور‌سیکلت در حال رفتن به محل خدمت است. همه چیز در برابر چشمانش تیره و تار می‌شود. مسیر ترددش مثل هر روز بولوار جمهوری اسلامی است، اما چه می‌شود که یک باره سرباز وظیفه با موتورش به آسمان پرتاب می‌شود؟

باز هم قصه پر‌غصه یک سرقت خرد، مرگ یک جوان با هزاران امید و آرزو را رقم می‌زند. موتور سرباز وظیفه ناگهان در یکی از دریچه‌های شبکه آب‌وفاضلاب گرفتار می‌شود. دریچه‌ای که ساعتی قبل از تردد سرباز، از سوی سارق خرد در این محله سرقت شده است. جوان در دم فوت می‌کند و سارق حتی روحش هم خبر ندارد که همین سرقت یکی دو‌میلیون تومانی او جان آدمی را به سبکی پر‌کاهی ربود و خانواده‌ای را برای همیشه داغ‌دار کرد.

درخواست‌های مردمی

تمامی این عبارات ماجرای مرگ غم‌انگیز یکی از شهروندان است که یکی از دوستان نزدیکش با روایت این موضوع درخواست دارد شهرآرا در صفحه صدای مردم موضوع سرقت دریچه‌های منهول آب‌وفاضلاب شهری را پیگیری کند، اما پیامک‌ها و گلایه‌های رسیده از سوی مردم به تحریریه صدای مردم در این باره هم کم نیستند.

شهروندی در این باره نوشت: «دریچه کانال آب‌وفاضلاب در نزدیکی تقاطع گاز دو روز است که به سرقت رفته است. عابران، موتورسواران و رانندگان خودرو‌های سبک و سنگین، شب هنگام دید مناسبی ندارند و هنگام عبور از روی دریچه‌های منهول بدون در، ناگهان به داخل چاله سقوط می‌کنند. نبود این در ها خسارات مالی و جانی به همراه دارد. شهروندانی که با دست‌و‌پای شکسته روانه بیمارستان‌ها می‌شوند را ببینید کم نیستند. هزینه‌هایی که به عنوان خسارت به راکبان موتورسیکلت‌ها وارد می‌شود را چه کسی پاسخگوست. لطفا پیگیری کنید.»

شهروند دیگری در‌این‌باره نوشت: متأسفانه اخیرا سارقان خرد به دریچه‌های شبکه آب‌وفاضلاب در سطح شهر هم رحم نمی‌کنند. نبود در این دریچه‌ها در شب برای عابران پیاده تردد را خطرناک می‌کند. چندی پیش یک دریچه شبکه فاضلاب از پیاده‌رو بولوار وکیل‌آباد در ایستگاه سید رضی به سمت بیمارستان فارابی سرقت شد. آب‌وفاضلاب بعد از کلی تماس و پیگیری مراجعه و دریچه را درپوش‌دار کرد.

خسارت مالی و جانی

از مهم‌ترین پیامد‌های سرقت دریچه‌های شبکه آب‌وفاضلاب شهری، سقوط عابران پیاده، موتور‌سواران و دوچرخه‌سواران به داخل حوضچه‌هاست. اتفاقا به اذعان متولیان حوزه آب مشهد، سرقت در و مشتقات این دریچه‌ها به یکی از بزرگ‌ترین معضلات شرکت آبفا تبدیل شده است.

افزایش قیمت چدن در سال‌های اخیر و وضع نامناسب اقتصادی سبب شده است تا دزدی در و مشتقات دریچه‌های شبکه آب‌وفاضلاب شهری هر روز شدت بیشتری بگیرد. به گفته متولیان امر، سارقان عمدتا معتاد طالب سرقت این دریچه‌های پول‌ساز هستند. ناگفته نماند که سرقت دریچه‌های چدنی پیچیدگی خاصی ندارد. دسترسی آسان و نیاز نداشتن به وسایل سخت و سنگین برای سرقت دو دلیل عمده رغبت سارقان به این نوع سرقت‌هاست.

سرنوشت دریچه‌ها

با تحلیلی بر وضعیت و سرانجام این دریچه‌ها بعد از سرقت متوجه می‌شویم که این فلزات پس از سرقت به صورت ضایعات فروخته و ذوب می‌شوند و در قالب شمش چدن درمی‌آیند. دریچه چدنی بنا به قطر و موقعیت جغرافیایی که در منطقه ترافیک‌خیز قرار دارد یا خیر، بین یک میلیون تا ۳ میلیون تومان قیمت دارد و در بازار آزاد به فروش می‌رسد. البته آن چیزی که سارقان با فروش در و قسمت‌های مختلف دریچه‌ها از نظر ریالی به آن دست می‌یابند قیمتی بسیار پایین‌تر از این حرف‌هاست و بیشترین سود این عمل غیراخلاقی به جیب مال‌خر‌ها سوق داده می‌شود. با این اوصاف، شرکت آب‌وفاضلاب یکی از سازمان‌هایی است که همواره در معرض ضرر مالی و مشکلات حاصل از سرقت دریچه‌های چدنی قرار دارد.

آمار سرقت در ۱۷‌ماه گذشته

اما برای اطلاع از وضعیت سرقت در و مشتقات دریچه‌های آب‌وفاضلاب در سطح شهر مشهد به سراغ مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد می‌رویم. حسین اسماعیلیان با بیان اینکه ۱۶۰‌عدد دریچه آب در سال‌۱۴۰۱ به مبلغ ۲۴۳ میلیون تومان سرقت شده است ادامه می‌دهد: این رقم از ابتدای سال جاری تاکنون به ۵۳‌مورد می‌رسد و رقم ریالی آن معادل ۱۳۲‌میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی درباره میزان سرقت‌ها در حوزه دریچه‌های فاضلاب توضیح می‌دهد: در سال گذشته ۲۷‌دریچه فاضلاب به مبلغ ۹۷‌میلیون و ۷۴۰‌هزار تومان و از ابتدای سال ۳۱ عدد به مبلغ ۱۱۲‌میلیون و ۲۲۰‌هزار تومان به سرقت رفته است. تمامی این مبالغ روی هم حدود ۵۸۴‌میلیون و ۹۶۰ هزار تومان خسارت می‌شود.

اسماعیلیان درباره تغییر جنس دریچه‌ها برای جلوگیری از سرقت‌ها می‌گوید: جنس دریچه‌های فعلی چدنی است. استفاده از دریچه‌های کامپوزیتی پیشنهاد شده است که در دستور کار قرار دارد. لازم به ذکر است که بر اساس تقسیم‌بندی شهری شبکه آب‌وفاضلاب، در منطقه یک حوزه استحفاظی آب مشهد، در محدوده خیابان امام خمینی (ره) در حال ضد‌سرقت کردن دریچه‌ها هستیم.

سرقت دریچه فاضلاب در کدام مناطق بیشتر است؟

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد بیان می‌کند: فراوانی سرقت دریچه‌ها عمدتا در مناطق ۲ و ۴ شبکه آب‌وفاضلاب مشهد است. بدین معنا که در این مناطق سرقت دریچه‌های چدنی بیشتر از سایر محدوده‌هاست. منطقه‌۲ در محدوده خیابان فاطمیه و منطقه‌۴ در محدوده بولوار معلم و وکیل‌آباد است.

اسماعیلیان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت دریچه‌ها توضیح می‌دهد: افزایش گشت‌های حراستی در سطح شهر، تعامل با نیروی انتظامی و بسیج برای گشت‌های مشترک، استفاده از دریچه‌های کامپوزیت در مرحله آزمایش، ضدسرقت کردن دریچه‌های فاضلاب و بازدید از ضایعات‌فروشی‌ها و مراکز ذوب فلزات در دستور کار شرکت آب‌وفاضلاب مشهد قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->